Koekjes Royale wil de beste koekjes op de beste manier bakken. Daaronder verstaan we ook dat we Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaamheid is hiervan een belangrijk onderdeel.
We nemen onze verantwoordelijkheid voor de effecten van onze bedrijfsactiviteiten op mens, milieu en bedrijfsvoering. Wij maken in ons bedrijf bewuste keuzes om een balans te bereiken tussen deze drie belangrijke elementen. Hierbij vinden we het belangrijk om goed met al onze stakeholders en zakenpartners te overleggen over onze plannen en initiatieven in het kader van MVO.
Doelstellingen duurzaamheid
Onze doelstellingen hebben een grote externe focus, namelijk;
- beschermen en bevorderen van een gezond en veilig milieu;
- toonaangevend in productveiligheid;
- het versterken van de lokale samenleving waarin we opereren;
- zorgen voor een meer duurzame industrie;
- efficiënter omgaan met energie;
- en het bestrijden van klimaatverandering.
Mensen zijn belangrijk en daarom richt ons beleid zich ook op verantwoord omgaan met medewerkers, leveranciers, producenten, afnemers en consumenten.
- Aantoonbaar lange dienstverbanden
- Aangesloten bij de CAO voor de Zoetwaren Industrie
- Lokale productie met lokale werknemers die conform de CAO voor de Zoetwaren Industrie betaald krijgen
- Aangesloten bij PS in Foodservice waarmee alle productinformatie (ingrediënten, voedingswaarden en allergenen) op één centrale, digitale plek wordt geborgd en openbaar beschikbaar wordt gesteld
- Aandacht voor veilig en hygiënisch werken, zoals geborgd in de werkinstructies en gecertificeerd volgens de hygiënecode brood- en banketbakkerij
- Bij de selectie van grondstofleveranciers is een belangrijk criterium dat de producent een eerlijke prijs voor zijn product krijgt
- Jaarlijks bieden we stages aan voor leerlingen en studenten van MBO en HBO opleidingen
Koekjes Royale gaat verantwoord om met het milieu en tracht de impact van de bedrijfsactiviteiten op het milieu tot een minimum te beperken.
- Met 461 zonnepanelen op het dak van onze fabriek produceren we evenveel energie als dat we verbruiken. Daarnaast werkt alles (inclusief ovens) op elektriciteit zodat we volledig energie neutraal koekjes kunnen produceren.
- Productielijnen worden zo opgezet dat de kans op afkeur minimaal is. Koekjes die niet voldoen aan de kwaliteitsvereisten (met name door breuk) worden vermalen en hergebruikt om zo enige voedselverspilling tegen te gaan
- Een bewust energieverbruik is ingebed in de bedrijfsvoering. We hanteren het Alara-principe (= as low as reasonably achievable) en produceren CO2-neutraal
- We gebruiken zoveel mogelijk lokaal geproduceerde grondstoffen die door lokale leveranciers geleverd worden
- We beperken het aantal leveranties aan Koekjes Royale door inkopen in zo groot mogelijke aantallen te doen
- De eigen bezorgdienst naar klanten wordt zo efficiënt mogelijk ingepland om het aantal gereden kilometers te beperken
- We ontmoedigen klanten, die via een pakketdienst bevoorraad worden, om kleine aantallen af te nemen. Vanaf een bepaald volume worden klanten beloond met een extra korting
- Afval wordt, waar mogelijk, gescheiden ingezameld en aangeboden aan recyclingbedrijven
- Er worden geen genetisch gemodificeerde grondstoffen ingezet (non-GMO)
- Om koekjes individueel te verpakken gebruiken we transparante folie, zonder milieubelastende bedrukking en coating. Tevens bieden we de mogelijkheid aan de koekjes per stuk te verpakken met een composteerbare folie
- Wij kopen onze kartonverpakkingen bij leveranciers die gecertificeerd zijn door de Chain of Custody (FSC®, PEFC en SFI), waaronder de FSC (Forest Stewardship Council). FSC is een wereldwijde, niet op winst gerichte organisatie die zich inzet voor wereldwijd verantwoord bos- en woudbeheer
- Koekjes Royale is een zelfstandig familiebedrijf met een lange historie (sinds 1929)
- De strategie is gericht op continuïteit en het behalen van gezonde rendementen
- R&D activiteiten zijn gericht op Clean-label producten, waarbij zo weinig mogelijk tot soms ook geen enkel gebruik gemaakt wordt van additieven
- Koekjes Royale geeft de voorkeur aan een ambachtelijk karakter boven automatisering en industrialisatie
- Koekjes Royale sponsort verschillende goede doelen en initiatieven met een lokaal karakter en positieve maatschappelijke impact